Dikkat eksikliği, genel olarak
hiperaktivite ile birlikte anılır ama hiperaktiviteden oldukça farklıdır.
Birlikte anılmasının ana amacı ikisinin de ortak sorununun “dikkat bozukluğu”
olmasıdır. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) (DSM-IV) olarak
adlandırılan durumun tipleri;
- Dikkat eksikliği bulunan tip
- Hiperaktivitesi bulunan tip
- Dürtüsel olan tip
- Karışık (mix) olan tip
Aileler çocuklarında dikkat eksikliği olduğunu
nereden anlayabilir?
- Dikkat eksikliği bulunan öğrenci sıklıkla dalar.
- Hareketleri akranlarına göre daha yavaştır, genelde unutkanlardır.
- Okul araç ve gereçlerini unuttuğu gibi öğrendiği bilgileri de unutur.
- Yazıları genelde bozuktur.
- Ders ve ev ödevlerine karşı isteksizdirler.
- Ödevleri yapması normalinden uzun sürer ve yavaş okur.
- Ev ödevlerinde ve özellikle de sınavlarda bildiği halde hatalar yapar.
- Video oyunlarına düşkünlerdir.
Nasıl ve neden ortaya
çıkar?
Yıllar boyunca yapılan
araştırmalar; dikkat eksikliğinin en önemli nedenini genetik faktörler olarak
göstermiştir. Bunun haricinde
yaşanan travmalar ikinci sırayı almaktadır.
Üçüncü sırada ise yetiştirme tarzındaki yanlışlar bulunmaktadır. Mersin
psikolog Ramazan Şimşek, bu üç faktörün neden olduğu dikkat eksikliği için size
yardımcı olabilir.
Belli bir yaş sınırı
var mı? Kimlerde görülür?
Belli
bir yaşı yoktur, her yaştan kişilerde görülebilir. En yoğun görüldüğü dönemler
ilköğretimin ilk yılları ve ergenlik dönemidir. Gelişim çağında görülmeyip de
ilerleyen yaşlarda görülen dikkat eksikliğinin altında başka nedenler
(kullanılan ilaçlar, stres, hastalıklar) aranır.
Bu durumla nasıl başa
çıkılır?
Dikkat eksikliği ile başa
çıkmak için birçok yöntem kullanılır. Mersin psikolog Ramazan Şimşek ise
psiko-pedagojik yöntemleri tercih etmektedir. Psiko-pedagojik yöntem bilinen ve
uygulanan en etkili yöntemdir. Bu yöntem ve yaklaşımın iki ana hedefi vardır;
ilki çocuğun bilişsel, bellek, öğrenme, bilgiye dikkat verme ve çevre ile
iletişimi gibi psikolojik boyutunu ihtiva ederken; ikincisi çocuğun
davranışlarını olumlu hale getirmeyi hedefleyen pedagojik boyutudur.
Nasıl tedavi
ediliyor?
En yaygın tedavi yöntemi ilaç ve psiko-pedagojik terapi
yollarıdır. İlaç kullanımı hakkında yıllardır süregelen birçok tartışma
bulunmaktadır. Mersin psikolog Ramazan Şimşek’e göre ilaçlar tedavi
etmemektedir. İlaçlar, çocuğu doğal olmayan yöntemlerle sakinleştirir ve kısa
bir süreliğine dikkatini vermesini kolaylaştırır. Bu ilaçların etken maddesi
olan amfetamin hala tartışmalara konu olmaktadır. İlaçlar çocuğun davranışını
değiştiremez ya da başa çıkma yöntemi öğretemez.